ÚSZÓZÁS FELSŐFOKON

Kezdő és profi horgászoknak

Csontik, szúnyogok és egyéb élő csalik útja Magyarországon – I. rész

Az utóbbi pár évben, ahogy egyre inkább a finomszerelékes módszert kezdtem el űzni, egyre jobban megnőtt az élőcsali igényem. Egyre több csontit, szúnyogot, vagy épp gilisztát dobáltam a vízbe horgászataim során, aminek szerencsére meg is volt az eredménye. A fórumot olvasgatva egy érdekes vitára figyeltem fel, ami a csalik eltarthatóságáról, származásáról szólt. Innen jött az ötlet, hogy megkeressem hazánk legnagyobb csali importőrét, hátha elmond egy-két érdekességet az általuk forgalmazott csalikról, azok származásáról, tárolásáról.

Az e-mail-es kapcsolatfelvétel után összeállítottam a kérdéseket, amire választ szerettem volna kapni, és ezt át is küldtem Jugovits Istvánnak a Juve Csali Kft. Igazgatójának. Megmondom őszintén, igen kíváncsi voltam, mennyire avatnak majd be a „kulisszatitkokba”, és mennyire érkeznek majd részletes, érdekes válaszok. Ennek a levelezésnek a végtermékét olvashatjátok ebben és a következő részben.

Ha meghallottam azt a szót, hogy Juve-csali, nekem valamiért mindig a Juventus, az Olasz labdarugó csapat jutott eszembe, ezért meg is kérdeztem Jugovits Istvánt a cégük történetéről, és viccesen az „olasz kapcsolatról”.

2006 novemberétől az új helyen várjuk a partnereinket

- Cégünk jelenleg Magyarország egyik legnagyobb élőcsali forgalmazója. 1985 óta foglalkozunk élő csalikkal. A cég neve Jugovits, Vecsésből ered, és olasz kapcsolataink kizárólag a beszállító partnereink lehetnének. Kezdetekben díszhal eleségekkel és felszerelésekkel foglalkoztunk. Akkor kezdték felfedezni a horgászok a szúnyoglárvában rejlő nagy lehetőségeket.

A versenyhorgászok elkezdték tőlünk hordani a szúnyoglárvát. Annyira népszerű lett a horgászok körében az új anyag, hogy a magyar természetes szúnyogforrások kevésnek bizonyultak. Nemzetközi kapcsolatainknak köszönhetően problémamentesen be tudtuk szerezni a megrendelt árut. Később kihordtunk a magyar és a nemzetközi versenyekre is szúnyoglárvát.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Érzékeny áru az etetőszúnyog, de a versenysportban elengedhetetlen. A képen ukrán etetőszúnyog látható

-A felmerült igényeknek köszönhetően elkezdtük mindenfajta élőcsali forgalmazását is. Sok versenyhorgásznak horgászboltja is volt, így kezdődött az országos terítőhálózatunk kiépítése.

2003 januárjától Juve-Csali Kft-ként működünk, 2003 márciusától élőcsali és etetőanyag nagykereskedést nyitottunk Budapesten, az Illatos úton. 2006 márciusától átvettük az Energofish-től az élőcsali részleget, ami azóta is sikeresen működik.

Kinőttük az Illatos úti telephelyet, ezért 2006 novemberétől egy jóval tágasabb, profibban felszerelt, európai szintű nagykereskedelmi centrumba költöztünk át, a XVIII. kerület Közdűlő út 46-50-be. Bővült a forgalmazott termékpaletta, nőtt a raktárkészlet. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy kizárólag kereskedőket szolgálunk ki.

7 külön hűtőterem biztosítja a csali minőségének megőrzését

Milyen körülmények között tároljátok ezt az igen érzékeny árukészletet?

-A hosszú évek alatt sikerült tökéletesre fejleszteni tárolási és szállítási technikáinkat. Jelenleg két, raktérhűtő berendezéssel felszerelt, szigetelt furgonunk és 7 hűtőkamránk van. Külön 3 darab hűtőt biztosítunk a csontinak, valamint külön 3 hűtőkamra van a szúnyognak és egy a gilisztának. Ezeknek a hűtőknek a különlegessége, hogy 0,1 Celsius-fokra pontosan 1,5 Celsius-fok differenciával állandó hőfokot tud garantálni. A csontis hűtők nagyteljesítményű ventillátorai a folyamatos légkeveréssel az egész kamrában állandó hőmérsékletet tudnak biztosítani. Fontos, hogy minden csalit a legmegfelelőbb módon tudjuk tárolni, hogy kereskedőinknek kifogástalan árut tudjunk biztosítani. Igyekszünk kitűnni a lehető legjobb minőséggel, kultúrált, gyors kiszolgálással.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Milyen élőcsalikat forgalmaztok, honnan származnak ezek, mert ha jól sejtem, még a csonti sem magyar?

-A csontit és a pinkit hetente Olasz- és Lengyelországból importáljuk saját, szigetelt, raktérhűtő berendezéssel ellátott furgonokkal. Kint 30 kilós zsákokba lefojtva bekerülnek az autóba, és maximum 24 óra múlva a hűtőkamráinkban vannak.

A csontit sokféle színben elő tudják állítani

- E csalik különlegessége, hogy a csontit és a pinkit is szinte bármilyen színűre tudják festeni úgy, hogy a növekedés stádiumában festékkel kevert hússal etetik. Alapból a csonti és a pinki is fehér.

-Ez így elsőre egyszerűnek tűnik, de sajnos nem az. A külföldi gyártókapacitást sok minden befolyásolja. Ha nem tudnak megfelelő mennyiségű és minőségű húst beszerezni, vagy nyáron nagy melegben, hirtelen lehűlés után nem úgy működnek a legyek, ahogy kellene, akkor könnyen előfordulhat, hogy csonti nélkül maradhatunk. Erre előrejelzés híján a tapasztalatok alapján kell felkészülni.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A pinkit is festik, mert alapból a csontihoz hasonlóan fehér

- Sokáig tartó, egész Európát érintő kánikula esetén a csontiból hiány tud kialakulni, ami azt jelenti, hogy mindegyik gyárban problémát okoz a gyártás. Erre volt már példa sokszor. Régebben, amikor még csak egy-két cég foglalkozott csonti forgalmazással, volt, hogy hetekig nem lehetett itthon csontit kapni. Mi is nehezen tudjuk kezelni a kialakult helyzeteket, de eddig mindig sikerült valahogy megoldani előre tárolás, és jóval költségesebb, távolabbi beszerzőforrások stb. segítségével.

Ukrán etetőszúnyog

- Az etető és tűző szúnyoglárvát Lengyelországból, Ukrajnából, Litvániából, Romániából importáljuk, illetve Magyarországon szedetjük. A szúnyoglárva ellátás a csontinál jóval nehezebb feladat. Gyártásáról nem tudunk, hogy valaki sikerrel végezné, ezért beszerzése teljes mértékben ki van téve a természetnek. Például egy két méter szélességű patak, ha vízgyűjtőjén esik egy nagyobb eső, pillanatok alatt egy métert is emelkedhet, és a sodrás elviszi a lárvát iszappal együtt. Természeténél fogva a szúnyoglárvák időnként kikelnek, és kirepülnek, és ott 3-4 hétig, amíg az újonnan lerakott petékből kikelt apró lárvák nem nőnek meg, addig nem lehet szedni.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Lengyel etetőszúnyog – lengyel-magyar két jó barát…

Magyar (kecskeméti) etetőszúnyog

- A szúnyoglárvát nem lehet hetekig tárolni, mindenféleképpen el kell jusson a végfelhasználóhoz 3-4 nap alatt. Ezért külföldön kedd, Magyarországon szerda az első nap, amikor el lehet kezdeni a szedést. A szedő csapat is csak akkor tudja meg, hogy baj van, amikor kiér a vízpartra, ilyenkor, ha gyorsan eljut hozzánk az információ, akkor még jó eséllyel tudunk más csapathoz fordulni, de ilyenkor már eléggé szorít az idő, mivel csütörtökön már sok vidéki boltba indul a terítés. Van több országban jó pár beszerző forrásunk, de így is előfordulhat, hogy szúnyog nélkül maradunk. Aki egy forrásra alapoz, kevesebb esélye van a biztos ellátásra. Versenyen pedig az ígért, ám be nem szerzett szúnyoggal nem lehet halat fogni. Szúnyoglárvából mi is csak annyit szoktunk betárolni, amit a legnagyobb részben el is tudunk adni, mivel a következő héten már nem eladható.

Ezért mindig kérjük, ha valaki biztosabban akar szúnyoglárvához jutni, rendelje meg a boltosánál, ő megrendeli nálunk, és akkor szinte biztos, hogy meglesz. De szúnyoglárvát a fent felsorolt indokok miatt biztosra ígérni nem lehet. Aki 100%-ra mondja, az nem mond igazat!

Import tűzőszúnyog mászatás előtt

4 liternyi tűzőszúnyog átmászatva…

A keszegek imába foglalnák a nevünket, ha ezt beborítanánk a vízbe…

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Mászatás során az elpusztult szúnyoglárvák fennmaradnak a rostán, és csak élő kerül a kereskedelembe

- A szúnyoglárvát is saját furgonjainkkal importáljuk hetente az országba, 0,5 és 1 kg-os kiszerelésben. Az etetőszúnyogot általában csomagolás nélkül továbbadjuk, esetenként az egy kilogrammos csomagokat kétfelé szedjük. Egy kilogramm frissen szedett etetőszúnyog, körülbelül 1,2-1,3 liter, de 6 fokra hűtve egy kicsit összeáll, és az egy kilogramm közel egy liter lesz.

ÁNTSZ előírásainak is megfelelő, mosható, 10 cm-es raktérszigetelés és 3,2 kW-os hűtő biztosítja a csali útját. A szigetelés és a nagy klímaberendezés ára egy középkategóriás autó árával ér fel

- A horogra szánt szúnyoglárvát minden esetben átmászatjuk, hogy a kereskedelmi forgalomba csak élő tűzőszúnyog jusson. Egy literből körülbelül 50 adag horogra való lárva jön ki, tehát úgy két centiliter egy adag tűző. A tűzőszúnyognál érdekesebb a mennyiség-meghatározás. Sok vitánk volt már ebből. Melegen, tőzeggel mérve egy liter körülbelül 0,5 kg. Viszont tisztán és 6 fokra hűtve egy liter tűző 0,8-0,9 kg. Aki tőzeg nélkül hidegen megkapja az egy liter tűzőt, és leméri a térfogatát, általában joggal szidhatna minket. Viszont az árát a tőzeggel melegen mért állapothoz alakítottuk, ugyanúgy ahogy más is, aki tűzőt árul.

Egy adag import tűzőszúnyog

Ráckevei és import tűzőszúnyog

Oldal: Csontik, szúnyogok és egyéb élő csalik útja Magyarországon – I. rész
ÚSZÓZÁS FELSŐFOKON - © 2008 - 2024 - uszozas.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!